שמירה על סוללה לפני בזמן ואחרי הטסה והנחיות בטיחות חשובות

שמירה על סוללה לפני בזמן ואחרי הטסה והנחיות בטיחות חשובות

עודכן ב: 17 ספט 2019


שמירה על סוללה לפני בזמן ואחרי הטסה והנחיות בטיחות חשובות


אזהרת בטיחות - שימו לב!! סוללות הרחפן הן מסוג "ליתיום פולימר" – ליפו LiPo. סוג סוללות זה מתלקחת באופן ספונטני במגע עם מים או בחשיפה לאוויר ולא ניתן לכבות אותן באמצעים פשוטים (מים, חול, מטף כיבוי רגיל לא יועילו). הן בוערות בטמפרטורה גבוהה מאוד ויכולות בשניות להצית כל מה שנמצא בסביבתן!! לפני עלייה עם הרחפן למטוס חובה לפרוק את כל הסוללת ל- 10%. הטסת סוללות טעונות מהווה סכנה חמורה להתלקחות המטוס בזמן הטיסה!!!

המדריך הנ"ל מתייחס לרחפנים וסוללות של חברת DJI ולאפליקציה DJI GO

לפני שימוש ומידע כללי:

  1. אין להשתמש בסוללות או מטענים לא מקוריים של DJI!

  2. יש להקפיד לשמור על כל הסוללות מעודכנות לגרסה האחרונה. לא כל עדכון תוכנה לרחפן כולל עדכון סוללה. ע"מ לעדכן סוללה יש לעדכן אותה עם הרחפן או להכניס אותה לרחפן מעודכן ולהפעיל את האפליקציה. התראה לעדכון תקפוץ תוך כמה שניות. על הסוללה להיות לפחות 50% טעונה. ניתן להיעזר בסרטוני הדרכה ביוטיוב לשם ביצוע פעולה זו.

  3. סוללה מלאה תפרוק עצמה אוטומטית לכ- 65% תוך כשבועיים. זה מנגנון הגנה למניעת התנפחות והתלקחות ספונטנית. הפריקה מתחילה תוך 10 ימים. ניתן להגדיר מתי תתחיל פריקת הסוללה באפליקציה, במסך הסוללה.

  4. סוללה שלא היית בשימוש למעלה מ-3 חודשים יש לפרוק מתחת ל-8% ולהטעין לגמרי לפני הטסה. תהליך זה - battery cycle – חיוני למניעת נפילות מתח בטיסה עקב תאים לא מאוזנים. Battery cycle כדי לבצע גם אם מתגלה הפרש של מעל 0.2v בין התא הגבוה לנמוך או אם ביצועי הסוללה נמוכים מהרגיל.

הכנות לטיסה:

  1. אסור להטיס כשטמפרטורת הסביבה מעל 50 מעלות.

  2. לוודא שהסוללה טעונה לפחות 88%. בלחיצה אחת על כפתור הסוללה 4 הנורות צריכות להופיע ירקות קבוע.

  3. בדיקה וויזואלית של הסוללה לשלילת סדקים, מכות, נזילות ותאים נפוחים. אסור להשתמש בסוללה שעברה התרסקות או שמראה את אחד הפגמים הנ"ל! יש להשליך אותה למיכל מיוחד למחזור סוללות ליפו LiPo. אין להשליך לפח אשפה רגיל מחשש לשריפה!!!

  4. אסור להכניס סוללה פועלת לרחפן.

  5. לוודא הכנסת הסוללה במלואה לרחפן ומשיכתה ע"מ לראות שהיא תפוסה חזק ללא חופש. מומלץ ללחוץ על התופסנים בזמן ההכנסה למניעת סדקים שמתפתחים בצידי הנוריות (נגרם עקב לחץ של קפיץ פנימי).

  6. במזג אוויר קר, מתחת ל 10 מעלות:

  7. הטמפרטורה המינימלית האידיאלית לפעולת הסוללה היא 15 מעלות צלסיוס. מתחת לזה הסוללה עלולה שלא לתפקד באופן תקין וזמן הטיסה יתקצר, יהיו נפילות מהירות באחוזי הסוללה והאפליקציה תראה זמן אוויר שגוי שנותר. קיימת סכנה מוגברת לקריסת הסוללה והתרסקות הרחפן.

  8. יש להדליק את הרחפן ולתת לו להתחמם 1-2 דקות על הקרקע לפני עלייה לאוויר.

  9. בעלייה לאוויר יש לתת לרחפן 1-2 דקות נוספות של ריחוף ללא תזוזה ע"מ להגיע לטמפרטורת עבודה – לבדוק באפליקציה שטמפרטורת הסוללה לפחות 15 מעלות לפני תחילת הטסה.

  10. יש לתכנן את הטיסה כך שהרחפן ינחת ברגע שמתקבלת ההתראה על סוללה חלשה ולא להמשיך בטיסה מתחת ל- 30%. הסכנה לנפילות מתח וצניחה פתאומית באחוזי הסוללה גדלים משמעותית בטמפ' נמוכה!

  11. בטמפ' נמוכה מ-0 מעלות (שאסורה לטיסה ע"פ הנחיות היצרן - DJI - ואינה מכוסה באחריות לתקלות פנימיות) יש להקפיד בייתר שאת על הכללים.

לאחר הדלקה ועליה לאוויר ולפני תחילת פעילות:

  1. יש להיכנס למסך הסוללה באפליקציה ולוודא שכל התאים מאוזנים ובצבע ירוק. ההפרש בין התא הנמוך לגבוה צריך להיות קטן מ-0.2v, אחרת יש סכנה לנפילת מתח והתרסקות הרחפן בזמן הטיסה עקב תא לא תקין. לסוללה כזו יש לבצע battery cycle.

  2. מומלץ לבדוק את תקינות הסוללה ע"י דחיפת המצערת למעלה למקסימום ל 1-2 שניות תוך הסתכלות מצב התאים באפליקציה. הם צריכים לרדת במידה שווה ולהישאר ירוקים. יש לבצע פעמיים.

לאחר שימוש:

  1. אסור להוציא סוללה עובדת מהרחפן! יש לכבות הסוללה ורק אז להוציאה.

  2. יש לאוורר את הסוללה לפחות 15 דקות לאחר טיסה באוויר פתוח ולא בשמש ע"מ שתתקרר. אין לאכסן סוללה חמה בתיק סגור. אסור להכניס למקרר או למקפיא!!

  3. אם לא צפוי שימוש בסוללות לתקופה של שבוע ויותר מומלץ להביא אותן (לפרוק או לטעון) ל-50%. זה מצב האכסון האידיאלי שלהן לטווח ארוך וכך הן מגיעות מהמפעל. אין לשמור סוללות פרוקות מתחת 25% למשך זמן ארוך. הן עלולות שלא להתעורר לעולם.

  4. בשל סכנה גדולה של התלקחות ספונטנית, אין להשאיר סוללות בטעינה ללא השגחה. יש לנתק את המטען מהחשמל בסיום הטעינה.

טעינת הסוללות:

  1. טעינה אידיאלית של הסוללה תהייה בטמפרטורת סביבה וסוללה של 15-40 מעלות.

  2. סוללה חמה, לאחר טיסה או כשהיא מעל 40 מעלות לא ניתן לטעון. בניסיון להטעין החיווי יהיה נוריות אחת מהבהבת.

  3. על מנת לטעון סוללות הטעונות 85-95% (תלוי בסוג) יש לחברן למטען ולהדליקן כרגיל אחרת הטעינה לא תתחיל.

  4. ניתן להטעין את

השלט הרחוק בעזרת סוללת הרחפן והמטען הביתי. יש לחבר את הסוללה והשלט למטען ולהדליק את הסוללה כרגיל.

  1. מומלץ שלא לטעון את הסוללה והשלט באותו זמן. דבר זה מכביד על המטען, מאריך את משך טעינת סוללת הרחפן ועלול שלא לטעון אותה במלואה או בצורה מאוזנת.

טיפים טריקים ומידע נוסף:

  1. אסור לאכסן את הסוללה בסביבה מעל 60 מעלות כגון רכב סגור בקיץ הישראלי.

  2. לחיצה ממושכת, 7 שניות, על לחצן ההדלקה יציג את "מצב החיים של הסוללה". כל פס מלא שווה 25%, פס מהבהב שווה 12.5%.

  3. עם הזמן "חיי סוללה" יורדים. זמן האוויר של מתקצר, יכולת הרחפן לעמוד ברוחות קטן, היכולת להחזיק מתח תקין ומאוזן יפחת והשימוש בטמפ' נמוכות נעשה יותר מסוכן.

  4. סוללות שירדו מ- 62% חיים או עברה מעל 120 מחזורי טעינה\פריקה מוגדרות כישנות ושחוקות ויש להטיס איתן בצורה זהירה מאוד ורק בתנאים אידיאליים (ללא רוח). את מספר מחזורי הסוללה ניתן לראות באפליקציה בתפריט הסוללה.

  5. סוללת השלט הרחוק גם פורקת את עצמה עם הזמן ויש להקפיד להטעין אותה לפחות פעם ב-3 חודשים אחרת היא עלולה שלא להתעורר לעולם. אין צורך לפרוק את סוללת השלט הרחוק כשלא בשימוש.

  6. בכל פעולה של עדכון רחפן\שלט\סוללה או בכיול IMU יש לוודא שכל הסוללות הרלוונטיות טעונות לפחות 50%. אחרת התהליך שמנסים לבצע עלול שלא להתחיל.

  7. יש לשמור את הסוללות (ושאר ציוד הרחפן) במקום יבש ומוצל, בטמפרטורת החדר.

  8. גם לאחר ימים ספורים באחסון סוללה טעונה במלואה יכולה לרדת ל ~95%. זה תקין.

מידע חיוני נוסף מופיע במדריך הבטיחות של הסוללה- מומלץ מאוד לקרוא ולהבין אותו!

מומלץ ! נרתיק בטיחותי נגד אש לסוללה של הרחפן ניתן לרכוש במחיר מוזל באתר גירבסט לחצו כאן



#סוללהלרחפן