רישיון מטיס פנים מחוץ לקשר - BVLOS
BVLOS = Beyond Visual Line of Sight
בעוד שבטיסות VLOS מפעיל הכטב"מ מבצע את ההפעלה בקשר עין ישיר, בטיסות BVLOS המפעיל, הידוע כ"מטיס פנים", מפעיל את הכטב"מ מחוץ לקשר עין הישיר. כך, יעילות הכטב"מ עולה משמעותית והוא יכול לכסות מרחקים ארוכים ולבצע משימות שאינן אפשריות בהפעלה בקשר עין.
להטסה בתנאי BVLOS נדרשת הכשרה ייחודית של מטיסי פנים - הכשרה המלמדת הפעלה ושליטה בכלי הטיס ללא קשר עין ישיר, תוך שימוש בעמדת הפעלה או חדר בקרה ייעודי.
תוך שימוש בטכנולוגיות החדשניות והמתקדמות ביותר, המטיסים שלנו יוכלו לבצע משימות רחבות היקף, יעילות וגמישות כמעט בלתי מוגבלת, ויהיו ממובילי תעשיית התעופה הבלתי מאוישת.
הכשרת רוכב שמיים למטרות אזרחיות
הכשרת רוכב שמיים למטרות אזרחיות – טכנולוגיה צבאית בשירות הביטחון הלאומי
העולם האזרחי הולך ומאמץ יותר ויותר טכנולוגיות מתקדמות מעולם הצבא, וכעת – גם מערך ההכשרה היוקרתי של רוכב שמיים יוצא אל הציבור. מטרת ההכשרה היא להכשיר לוחמים ולוחמות להפעלת כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) לטובת משימות ביטחון פנים, שמירה על יישובים, והגנה על מרחבים אסטרטגיים.
ההכשרה מבוססת על מתודולוגיות צבאיות מוכחות, וכוללת ביצוע טיסות מבוקרות, איסוף מודיעין בזמן אמת, ניתוח מידע וסגירת מעגלים מבצעיים – כל זאת בסביבה אזרחית הדורשת מקצועיות, אחריות ומודעות ביטחונית גבוהה.
מפעילי הכטב"ם מסיימים את ההכשרה כשהם בעלי שליטה מלאה במערכות טיסה מתקדמות, ביכולת קבלת החלטות תחת לחץ, ובמיומנות גבוהה בביצוע פעולות שמירה ומודיעין. כל מפעיל ומפעילה הופכים לחלק אינטגרלי ממערך ביטחון ישובי, כאשר המבט שלהם מהשמיים מספק יתרון אסטרטגי קריטי על פני השטח.
החזון פשוט: להביא את יתרון הרוכב מהשמיים אל הקרקע, לשמור על הבית ולהבטיח את ביטחון האזרחים – בכל מקום ובכל זמן.


טיסות אימון בשטח לצבירת שעות טיסה, תרגול מצבים ותרחישים, טיפים לשליטה ובקרה ודגשים למבחן.

קבוצת וואטסאפ ייעודית לייעוץ, תמיכה והדרכה מצוות המדריכים ושאר התלמידים.

מערכת למידה עצמית מקוונת הכוללת בנק שאלות, חומרי לימוד וסימולטורים.

שיעורים עיוניים שבועיים באמצעות זום, בהנחיית מדריכים מוסמכים.
הטסה בתנאי BVLOS (מחוץ לקשר עין) היא הנושא הנחשק ביותר בתעשיית הכטב"מים כיום. מדינות ברחבי העולם משנות את מדיניות הכטב"מים שלהן כדי לאפשר לכלי טיס בלתי מאוישים לטוס מחוץ לקשר עין הישירה, להגברת היעילות.
אתמול, כטב"מים שימשו בעיקר לצילום תמונות ווידאו. היום, הם מבצעים בדיקות של מבנים ותשתיות. אך מחר, העתיד הוא בהטסה מחוץ לטווח הראייה (BVLOS), ואנו מכשירים את מטיסי העתיד.


צוות של מומחים
צוות המדריכים שלנו מורכב ממומחים בעלי ניסיון רב בתעופה הבלתי מאוישת, המגיעים ממגוון רקעים כגון חיל האוויר, תעשיות הביטחון והחקלאות.

מעטפת אחת
הארגון מציע מעטפת תמיכה מלאה לתלמידים, עם כל המשאבים והכלים הדרושים להצלחה, תחת מסגרת אחת.

קהילתיות
הארגון מספק הזדמנות להשתלב בקהילה תוססת של מטיסים, מומחים ואנשי מקצוע בתחום, לשתף פעולה ולהחליף ידע וחוויות.
תהליך קבלת רישיון מטיס פנים
תהליך הוצאת הרישיון מורכב משני שלבים עיקריים:
שלב 1: מבחנים עיוניים
שלב זה כולל למידה עצמאית והשלמת 6 מבחנים עיוניים:
-
חוקה לכלי טיס בלתי מאויש
-
מטאורולוגיה
-
ניווט אווירי
-
ביצועי אנוש
-
ידע טכני כללי רב להב
-
RT - רדיו טלפון
חשוב לדעת:
יש להשלים את כל המבחנים תוך 9 חודשים מהמבחן האחרון שבוצע. במקרים חריגים, ניתן להגיש בקשה להארכה.
האחריות על רישום ותשלום אגרות למבחנים היא על התלמיד בלבד. כל המידע הרלוונטי נמצא באתר רשות התעופה האזרחית (רת"א).
שלב 2: הכשרה מעשית
לאחר שתעברו בהצלחה 3-4 מבחנים עיוניים, נוכל להתחיל בזימון להדרכות מעשיות. שלב זה כולל:
-
40 שעות הטסה מעשית
-
20 מפגשי הדרכה עיונית (כל מפגש אורך כשלוש שעות)
בסיום כל המבחנים העיוניים ושעות הטיסה, התלמיד בסיוע צוות הארגון ICD יגיש את כל המסמכים הנדרשים. לאחר מכן, תשלח אגרת תשלום נוספת לקראת מבחן מעשי, וייקבע תאריך למבחן עם בוחן של רשות התעופה האזרחית רת"א. לאחר המבחן המעשי, תסתיים ההכשרה ותקבלו את הרישיון.
משך התהליך:
אנו מעניקים ליווי מלא ותמיכה במשך שנה וחצי מיום הרישום. במידה ואין הפסקה משמעותית בתהליך הלמידה, ניתן לבקש הארכה של עד שלושה חודשים נוספים.
הדרכה ותמיכה מקצועית
תהליך הלמידה מלווה באופן צמוד על ידי מדריך מקצועי, שהוא טייס ומפקד טייסת לשעבר, הזמין לסייע בכל שאלה באמצעות הלמידה.
תמיכה הדדית וקבוצתית במהלך ההכשרה, התלמידים נהנים מתמיכה הדדית פעילה בקבוצת WhatsApp, המאפשרת שיתוף ידע וסיוע בין חברי הקבוצה. הגישה של "חברות אמת" מבטיחה שכל אחד יקבל מענה לשאלותיו ויתקדם יחד עם הקבוצה.
הכשרה מעשית מוסמכת
ההדרכה המעשית מתבצעת על פי תוכנית לימודים מאושרת על ידי רשות התעופה האזרחית (רת"א), המבטיחה הכשרה יסודית ומקצועית. כל תלמיד יקבל בתחילת הקורס תיק חניך הכולל חוברת עם תכני הלימוד.
כלי טיס של הארגון מאושרים לטיסה מחוץ לטווח ראייה (BVLOS)
כל כלי הטיס שברשותנו אושרו על ידי רשות התעופה האזרחית (רת"א) לביצוע טיסות מחוץ לטווח ראייה.
חשוב לציין: כלי הטיס חייב להיות בעל כושר טיסה ייעודי המאושר לטיסות אלו.
סילבוס מקוצר:
מקבל ההכשרה יוכשר במשימות העיקריות הבאות:
✔ הכרות עם הכטב״מ ועם המערכות: גוף הכטב״מ, שלט, סוללות , אפליקציה , כיול ועדכונים
✔ הוראות והנחיות בטיחות
✔ כללי טיסה, קריאת מפות וטפסים חשובים שיש להכיר
✔ ביצוע תחזוקה מתוכננת
✔ הכנת המערכת למשימה
✔ המראה
✔ ביצוע טיסה בטוחה עם המערכת
✔ נחיתה באתר מוגדר מראש
✔ פריסה ופירוק של המערכת
✔ איתור תקלות ופתרונם
✔ החלפת רכיבי מערכת בסיסיים (דרג א')
✔ הפעלת המערכת במצב חירום בהתאם לנהלי חירום
✔ אישורי טיסה ודיווח למודיעין טיס על ביצוע טיסה
בברכה צוות הארגון הישראלי לרב להב בית הספר הארצי למקצועות הרחפנים ,כטב"מ
על החתום
מנכל הארגון : איציק בן שבת
כל המידע שמוצג כאן ובאתר הארגון תואם את תקנות הטיס העדכניות, אך אינו מהווה תחליף לתקנות עצמן. חלה חובה על כל מתעניין לבדוק את התקנות המלאות לפני הרישום.
רשימת מבחנים - היתר מטיס כלי טיס בלתי מאויש



רישיון מטיס פנים BVLOS
משקל עד 2000 ק"ג
הטסה מחוץ לקשר עין, מתוך קרון/חדר בקרה ייעודי
הכשרה מתקדמת - נדרש מעבר מבחנים עיוניים, ומבחן מעשי ברשות התעופה
מתאים לעבודות של הובלת משלוחים למרחקים, משימות צבאיות, חילוץ והצלה במקומות מרוחקים וקשים לגישה, ניטור תשתיות וסריקת שטחים נרחבים לצרכים שונים כגון חקלאות ועוד.